Belépés
Elfelejtettem a jelszavamat

Utazzunk Japánba - hasznos tudnivalók - 1. rész

2025-01-13
Szeretnél Japánba utazni, de félsz, hogy eltévedsz és nem tudsz segítséget kérni? Esetleg nem tudod hol lenne érdemes utánanézni dolgoznak, vagy foglalni szállást? Mivel közlekedj, vagy mit illik mit nem? Segítek! Az első részben az utazgatásokról és útbaigazításból lesz szó.

Hosszú évek óta Japán megszállottja vagyok, és nem egyszer jártam kint, mellé folyékonyan beszélek japánul. Ezt sajnos nem sokan mondhatják el magukról, pedig sokan szeretnének kijutni ebbe az egyedülálló és lélegzetelállító országba. A következő 3-4 blogbejegyzésemben trükköket, és tudnivalókat osztok meg veletek ahhoz, hogy a nyelv ne legyen akadály.

Sokszor nem csak a nyelv, de a pénz is gondot okoz. Az utazási irodák oldalain meghírdetett utazások bár sokszor élvezhetőbbek a nagyközönség számára, mint a saját magunk által szervezett út, de általában drágábbak is. Az első trükk az utazáshoz, hogy nagyjából 1,5 évvel a tervezett utazás előtt kezdjük el a tervezést. Mit értek ez alatt: nem kell kész napi tervvel nekikezdj semminek! A lényeg, hogy tudd mennyi időt akarnál ráfordítani, melyik városokba szeretnél ellátogatni, és hol mennyi időt szeretnél tölteni. Íme az alap ajánlatom azoknak, akik először utaznak: 
- Tokyo - 5-12 nap
- Kyoto - 5-8 nap
- Nara - 1-2 nap
- Arashiyama - 1-2 nap
- Osaka - 5-6 nap
- Kobe - 1-2 nap
- Yokohama 1-3 nap
- Kamakura - 2-5 nap
- Okinawa - 4-10 nap
- Hiroshima - 3-5 nap
- Hokkaido - 5-6 nap
* ezek a tervek nem 1 utazásra ajánlások, csak a gyakori cél városokban a szerintem kielégítő időtartamot jelzik.

The 8 Japan Regions, explained [with free map] | Japan InsiderTehát először kigondolom, hogy például ha már kiutazom, 2-6 hetet szánok rá (pl Júli 4től Júli 25-ig szeretnék kint lenni)
Ekkor van kb 20 napom amivel gazdálkodhatok városnézés szempontjából. (Júli 3-mas indulással leszek kint Júli 4-én, és a 25-ei napon fogok hazaindulni, tehát aznap már nem érdemes semmit tervezni, max a reptéri vásárolgatást, és 26-án fogok hazaérkezni)
A 20 nap alapjáraton szerintem elég tud lenni a kötelezőkre: Tokyo, Kyoto, Osaka, Nara, Arashiyama és talán, ha nagyon szeretnénk, Kamakura is beleférhet. Kiválasztottuk az alap helyeket, 5, max 6 város. Tokyo-ra szánunk 5 napot, Kyotora szintúgy, Nara és Arashiyama 1-1, Osaka ismét 5, és marad Kamakurára is 2 napunk, illetve további 1 nap, amit bárhova be tudunk tenni, akár egy olyan napot is csinálhatunk, amikor csak lazulunk a tengerparton, onsent látogatunk, vásárolgatunk, esetleg lelátogathatunk Yokohamába, vagy valamelyik helyszínre majd több programot teszünk, és 5 helyett 6 napot leszünk ott.

Ha ennyit sikerült eldöntenünk már több mint egy évvel az utazás előtt, itt jön az első spórolás: a nagyobb repülő társaságok 1 évvel előre hírdetik meg a repülési terveiket, amik sokkal olcsóbbak, mint később (pl az Emirates-re a jegyeket az Emirates oldalán a legolcsóbb megvenni, közel 50-100.000 yennel is olcsóbb lehet, mint normálisan). Természetesen ebben vannak olyan szerencsétlen esetek, hogy beüt a covid, de ez nagyon ritka, nagy eséllyel fogunk tudni utazni. Itt mindig a végső dátumot (tehát ha Júli 3 a kiinduás és Júli 26 a hazaérkezés, Júli 26-30-ig várnunk kell, hogy meg tudjuk venni a jegyünket). Szinte minden helyen csak egy irányú, vagy round trip (oda-vissza) út foglalható, így ha mondjuk Osakába akarunk érkezni, és Tokyo-ból szeretnénk hazamenni, az picit drágább lesz, mert 2db egy irányú jegyet kell vegyünk. És lássuk be Osakába érkezni mindig drágább, mint Tokyo-ba. Természetesen a földi utazást is bele kell számolni, ha pl megvesszük a jegyet Tokyo - Tokyo útvonalra, onnan hogy jutunk le, majd vissza a Kansai térségbe. (Osaka, Kyoto, Nara, Arashiyama). Az egyik utat mindenképp javaslom hogy shinkansennel tegyük meg, nagy élmény (ha nem késsük le). Visszafelé akár lehet ugyanez, de akár egy éjszakai buszt is kinézhetünk magunknak, ha nem vagyunk akár túl magasak, akár túl szélesek. (a 170 centi magasságban még jó, a 185 már kicsit magas. a 170es magassághoz a 80kg picit már kényelmetlen lehet, de a 65 még simán jó minden fajta buszon). Az éjszakai busznak 2 előnye is van: először is nem kell szállást fizess, másodszor pedig sokkal praktikusabb, lévén hogy este indul, reggel érkezik, út közben többször megáll olyan helyeken, ahol enni-inni és wc-zni is lehet, mindig kiírják sima számokkal a továbbindulás idejét, illetve USB-s töltő tartozik mindegyik székhez. 

Sokszor kapok olyan kérdést is, hogy JR pass-t érdemes e váltani. Erre a válaszom, hogy általában nem éri meg. A lenti összehasonlítást ha megnézzük, 7 napon belül legalább 4x kéne megjárjuk a Tokyo-Osaka útvonalat.
- 7 napos jegy ára 12 év feletti ember számára 50.000 yen
- 14 napos jegy ára 12 év feletti ember számára 80.000 yen
- 21 napos jegy ára 12 év feletti ember számára 100.000 yen
- 1 út Tokyoból Osakába 12 év feletti ember számára 15.000 yen körül van
*a standard kocsikba
https://www.jrpass.com/buy-the-japan-rail-pass-online

Ami szerintem mindenképp megéri, az egy Welcome Suica card (fizikai), ez csak Tokyo és környékén érvényes, és feltöltéssel működik, de nem kell mindig megállni és jegyet venni, 30 napig érvényes, ami rajtamaradt összeg, azt sajnos nem kapjuk vissza, így csak óvatosan feltöltésekkel, de ajándékba miénk a kártya. Sajnos kevés helyen lehet csak hozzájutni, így a másik opció, a Suica e-card, melyet a legtöbb mai okostelefonnal tudtok használni. 
https://www.jreast.co.jp/multi/en/welcomesuica/welcomesuica.html

Prepaid IC Cards in Japan: How to Use - Japan Rail Pass

Osakába egy Osaka Amazing Pass vásárlása szerintem elengedhetetlen. 1 és 2 napos opciók közül választhatunk, és nagyon sok látványosságot teljesen ingyenesen nézhetünk meg, ingyen utazhatunk a közlekedési eszközökön, illetve sok más helyen is kedvezményeket vehetünk igénybe. 1 nap 3.300 yen, 2 nap 5.500 yen. Ezt bármely vonatállomáson megkaphatjuk, én imádtam ezzel utazni.
https://osaka-amazing-pass.com/en/

A Kansai One Pass egy olyan dolog, aminek én is nemrég olvastam csak utána, de igencsak hasznos kis cuccnak tűnik. Teljes Kansai régióban használható, és bár a rajta maradó összeget visszakaphatjuk, visszaveszik a kártyát. Viszont lévén, hogy nincs lejárati ideje, ha tervezünk még visszamenni, igen hasznos tud lenni. Ha pedig nem hagytunk rajta sok pénzt, és nem sajnáljuk azt az 500 yen depositot, akár meg is tarthatjuk. Ugyanúgy feltöltős mint a Suica vagy Welcome Suica, és pár helyen kedvezményt is kapunk, ha felmutatjuk.
https://kansaionepass.com/en/about.html

Az utolsó szerintem hasznos jegy a Tokyo Subway Ticket. Ebből van 24 órás, 48 órás és 72 órás opciók is. 800, 1200 és 1500 yenért juthatunk hozzá, így ha e mellett döntünk, érdemes kiszámolni, hogy megéri e. De ha nem akarunk bajlódni a kártyák vásárlásával, akkor is megérheti, ha nem használjuk ki teljesen. Japánban távolság alapú a díjszabás, így minden megállóból külön jegyet kellene venni, az alapján, hogy hova megy az ember. 150-210 yen között vannak a normál, nem hosszú távú jegyek, míg egy hosszabb távra akár 300 yent is kiadhatunk. Itthoni szemmel ez lassan már nem is sok, hiszen a 150 yen kb 400 forint, és a 300 yen is 750 forint körül van. Ha egy napon belül sok mindent szeretnénk Tokyoban látni, ez lesz a jobb választás, hiszen itt nem kell a teljes árakat kifizessük.
https://www.tokyometro.jp/en/ticket/travel/index.html

Amire feltétlen szükségünk lesz még kint a tájékozódáshoz, az egy pocket wifi vagy egy sim, esetleg e-sim. Mindenki olvasson utána, neki melyik a legmegfelelőbb, ismerőseim a sima SIM mellett döntöttek, én a pocket wifi híve vagyok. Ezt is ha jó előre megrendeljük, elég sokat tudunk spórolni. Ugyan át lehet venni reptereken is, de ha este érkezünk, érdemes előre megnézni hogy jutunk el a szállodánkig, vagy úgy foglalni, hogy az egyszerű legyen, és csak a hotelhez rendelni (ha mondjuk, hogy jött csomagunk erre vagy arra a névre, egyből át is adják). A sima SIM-ekkel nincs tapasztalatom, de a pocket wifi-hez küldenek egy visszaküldős borítékot, amit az utolsó nap a reptéren a postaládába visszadobva el is van intézve a dolog. Mindenki megtalálja a számára legideálisabbat, és őket használtam, és fogom ezek után is.
https://www.sakuramobile.jp/travel/

Végezetül ha a google maps ellenére sem találjuk meg amit keresünk, itt van pár hasznos kifejezés:

- sumimasen, maigo desu (szümimaszen, májgo desz) - elnézést, eltévedtem
- x ni ikitaidesu ga (x nyi ikitájdeszuga) - x-be szeretnék menni
- x wa doko desuka (x vá doko deszká) - x hol van?
- migi / hidari ni magatte kudasai (migi / hidári nyi mágátte kudászáj) - jobbra / balra forduljon
- massugu itte kudasai (mássügü itte küdászáj) - menjen egyenesen
- shingo (singo) - forgalmi jelzőlámpa
- kousaten (kószaten) - kereszteződés
- kouen (kóen) - park
- arigatou gozaimashita (árigátó gozájmástá) - köszönöm szépen
- sore, koko ja nai yo (szore, koko dzsa nai jo) - az nem erre van

Hozzászólások (0)